söndag, april 22, 2007

"Ich bin ein Berliner"

Jaa, heute morgen sind wir zurück in Stockholm gekommen. Die Reise war sehr schön. Wir haben sehr viel erlebt. Som sagt, i morse kom vi tillbaka hem till Stockholm. Resen var fin och vi har upplevt mycket.

Onsdag: Avfärd från Brommaplan 06:30. Ner genom Sverige och över Öresundsbron till Danmark och orten Gedser varifrån vi tog färjan till Rostock i Tyskland. Landade i Berlin kl. typ 23.00. Gick en sväng i närheten av hotellet och däckade sedan i sängen.

Torsdag: Dusch! Såå skönt, sedan tysk hotellfrukost. Brötschen och fullkornsbröd med filadelfia, marmelad och något nutella-liknande. Perfekt. Sedan besökte vi TV-tornet och Alexanderplatz. Vandrade vägen bort till Checkpoint Charlie och Mumuseet där andra halvan av gruppen var. Åt en snabb-lunch på Subway (Chicken Teriyaki) och sedan genomled vi en stadstundtur på ca 4 timmar. Det roligaste var stoppet vid förintelsemonumentet vid Brandenburgur Tor. Alla, verkligen alla började springa runt mellan betongblocken och skrämma varandra. Hur kul som helst. Jag vet att det kanske är lite ofint vid ett minnesmonument, med det var vad vi behövde, leka, springa och skratta. Trots att alla är 18-19 år :P!

Efter rundturen var vi lediga. Vi softade på hotellet någon timme och sedan gick vi ut ett gäng och käkade middag. Det blev en liten italiensk restaurang på en tvärgata från Ku-damm. Inte helt idealiskt kanske, men helt okej. Pasta med en härlig tomatsås och vitt vin. Därefter drog vi vidare till en Sportsbar på Ku-damm som hade kareokekväll. Vilket drag! Nästan alla i gruppen var där och vi tjejer gick upp på scen och gjorde tre låtar inför en inte allt för imponerad tysk publik. Summer of '69, Proud Mary och Flashdance-What a feeling. Vi tyckte att vi ägde, men när vi fick se filmen efteråt var vi inte lika säkra. hahaaa

Fredag: Dusch, igen! Jag är så glad att man inte får röka på svenska restauranger och pubar. Mitt hår luktade svårt av rök trots noggrann tvättning. Iaf, denna dagen började med ett otroligt jobbigt besked. En av killarna i gruppen hade inte kommit hem under natten och var inte hemma trots att klockan var 9 på morgonen. Alla blev superoroliga, polisen kopplades in, men de börjar inte leta förrens 48 timmar har gått. Det visade sig sedan att han blivit arg, lämnat sina kompisar för att gå till hotellet. Blivit förföljd av två killar och nedslagen. Tuppat av, och när han sedan vaknade ville han bara hem till Sverige. Lyckades köpa en tågbiljett och åkte hem. Men ingen av oss visste något. Han ringde inte och svarade heller inte i telefonen. Det gjorde hela dagen ganska jobbig, eftersom vi inte fick veta något om vad som hade hänt förrens på kvällen.

Denna dagen blev det iaf besök på Stasimuseet och Unterwelten. Stasimuseet visade den östtyska polisens ledningskontor och berättade vad de hade för sig under de ca 40 åren de fanns. Unterwelten visar skyddsrum från andra världskriget. Vilka skulle vara ganska värdelösa om en bomb skulle falla på dem, med de gav någon sorts trygghet. Vi fick shoppa lite denna dagen också, men jag hittade inget. Ka-De-We är finnt, men min plånbok är nog lite för tunn.

Denna kvällen gick vi och åt samma gäng igen. Nu hamnade vi på en Restaurang och Cocktail bar som hette "Flo". Jag åt wienerschnitsel med potatismos och kranbärssylt. Hur gått som helst. Alla var jättenöjda med maten, men det enda problemet var att det tog sådan himla lång tid. Vi smakade var sin cocktail också, Pina Colada blev det för mig, men antagligen aldrig mer. Kokos är ingen höjdare. Kl 24 var vi färdiga med middagen och gick till Sportbaren igen. Jag var så himla trött. Gick hem tillsammans med lilla S vid halv 2. Somnade på två röda när jag lade huvudet på kudden.

Lördag: Denna dag började med frukost och sedan lämnade vi Berlin för färd mot Sachen-Hausen, koncentrationsläger från nazisternas tid vid makten. Det blev en rundvandring på 2 timmar, och jag lärde mig en del nytt jag inte vetat tidigare. Det var mitt andra besök på lägret, men denna gången berördes jag inte lika starkt som jag gjorde första gången i 9:an. Kanske var jag mer mottaglig då, eller så beror det på att jag kanske stänger saker inom mig.

Efter beöket åkte vi mot Rostock och Sverige. Det blev ett 45 minuters lunchstopp på Donken i Tyskland, sen fick vi dessutom ca 1 timmes shoppingtid i Rostock. Det var en fin dag, men jag tror alla var glada att vi var på väg hemmåt.

Kom till Stockholm tidigit i morse efter en obekväm natt på bussen. Om jag ska till Berlin igen kan jag lova att det blir med flyg :-). Och jag kan lova att jag ska till Berlin igen. Jag är inte färdig med den staden. På långa vägar.

Inga kommentarer: