fredag, september 28, 2007

En bokstav stor skillnad

När jag åker buss till pendeltåget åker bussen förbi en hållplats som heter "Häggvägen". Ett gatunamn som låter otroligt vackert i mina öron. Främst för de härliga associationerna som det ger. Mellan hägg och syren är våren i full blom. Häggens sköra vita blommor med sin starka, uppfriskande doft.

Tänk istället om H:et hade försvunnit i början av "Häggvägen", och att speakerrösten då istället hade ropat ut "Äggvägen". Associationerna hade inte varit lika underbara. Sekt ägg med pytt i panna (min äckligaste mat). Ägg som är så hårt kokta att äggulan är grön. Äggmök. Ägg är nyttigt och gott, men lika vackra associationer som vid hägg får man ju inte.

1 kommentar:

Anonym sa...

haha, fan vad rätt, du åker för mycket buss Elin! Att du ens kan komma på tanken att tänka på sånt här. ;D

Jag har precis pratat med sofia och tagit ett mkt svårt beslut... Usch vad jag hatar mig själv just nu! Men jag ska absolut åka nästa vinter iaf! godnatt!